Kan paracetamol slapeloosheid veroorzaken?

Het begint op te vallen dat mijn dochter slecht in slaap komt bij het gebruik van paracetamol, in de avond.
Als zij die 's morgens en 's middags gebruikt is er niets aan de hand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Er worden twee soorten paracetamol verkocht: met en zonder toegevoegde cafeïne. Welke soort gebruikt jouw dochter?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan het niet zo zijn dat de reden waarom ze paracetamol slikt de echte oorzaak is van haar slapeloosheid?
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe oud is ze? Hoeveel mg gebruikt ze? Waarom gebruikt ze vaak paracetamol
Amadea
9 jaar geleden
Goede opmerking van Cryofiel. Paracetamol zal geen slapeloosheid veroorzaken, maar cafeïne kan dat wél. Bij een eerdere vraag daarover waren er nogal wat meningen dat dit niet waar zou zijn maar ingeprent, maar het feit dat jouw dochter er ongemerkt last van krijgt bewijst dat er wel degelijk mensen zijn die niet kunnen slapen als ze 's avonds cafeïne binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik mijn zoontje (nu 2 jaar) paracetamol geef terwijl hij ziek is, slaapt hij ook slechter. Als hij koorts heeft, slaapt hij als een roos. Het lijkt erop dat hij zich fitter voelt na de paracetamol en daardoor zichzelf wakker houd. Maar dat komt niet door stoffen in de parcetamol, maar eerder dat hij zich weer lekkerder voelt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar dat zou betekenen dat hij in gezonde toestand zonder paracetamol net zo slecht zou moeten slapen als in zieke toestand met paracetamol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 jaar en dan al paracetamol? Ik ben 24 en heb in heel mijn leven nog geen 15 gehad....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel, mijn dochter is tien jaaren heeft geen toevoegingen in de pijnstiller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het met de suggesties eens dat de klachten de oorzaak kunnen zijn van de slapeloosheid, of juist de vermindering van de klachten, dat ze zich net wat fitter voelt. In dat laatste geval zou ik voor de nacht misschien niets geven. Een goede nachtrust heelt beter dan een paracetamol.
Erna55
9 jaar geleden
Voor welke klachten slikt je dochter de paracetamol ? Je zegt dat het begint op te vallen.... het lijkt dan dat ze vaker slikt.
Wil je vertellen waarvoor en hoevaak ? Dat kan ook informatie geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zij is tien jaar en al een paar keer als zij aangeeft dat ze last heeft van de keel of ernstige verkoudheid, pas dan krijgt zij paracetamol. Dat deden wij ook voor het slapen, maar juist als je verwacht daar lekker van te kunnen slapen, kan zij dat juist niet. Zo en zo al een lastige slaapster.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar slaapt ze zónder paracetamol dan beter in die situaties? Als ik echt snotverkouden ben, dan slaap ik ook moeilijk maar dan omdat ik niet door mijn neus kan ademen óf omdat ik veel hoest. Ik weet niet voor welke klacht ze precies paracetamol gebruikt bij verkoudheid, maar meestal staat pijn bij een verkoudheid niet zo op de voorgrond maar is het meest vervelend die verstopte neus, veel moeten hoesten en het hebben van een verminderde conditie waardoor je sneller moe bent. Dus ook als ze bepaalde pijnklachten zou hebben waar de paracetamol tegen zou werken, blijven de belangrijkste klachten gewoon aanwezig. Vaak wordt hoesten erger bij het liggen (vooral bij liggen op de rug) en juist als je wilt slapen is een verstopte neus extra hinderlijk - dat is althans bij mij altijd zo. Daarbij denk ik dat pijn bij verkoudheid vaak niet eens zo effectief te bestrijden is met paracetamol. Op hoofdpijn en een meer griepachtige spier- en gewrichtspijn na misschien. Maar bijvoorbeeld keelpijn is vaak vooral vervelend bij het slikken en is dus niet constant in ernst. Korte momenten van heviger pijn zijn veel moeilijker te bestrijden met pijnstillers dan wanneer het pijnniveau wat meer constant is. Dat korte moment van pijn wanneer je slikt bij een echt pijnlijke keel is volgens mij niet echt met pijnstillers aan te pakken. Datzelfde geldt voor de pijn van de tussenrib- en buikspieren door veelvuldig hoesten: dat voel je ook vooral tijdens het hoesten en bij bepaalde bewegingen. Dat is een kort moment van soms best vervelende pijn, maar dat is moeilijk te beïnvloeden met pijnstillers. Maar samengevat: ik denk dat de kans dat je dochter daadwerkelijk slechter slaapt door de paracetamol, erg klein is. Er zijn andere verklaringen die veel meer voor de hand liggen.

Het beste antwoord

Het kán, maar dan hebben we het wel over een zeldzame bijwerking. Slapeloosheid an zich wordt niet gemeld als bijwerking, maar in zeldzame gevallen kan je wel verward raken door paracetamol; dat kan zich dan weer uiten in onrust en dus slapeloosheid. Naarmate de dosering hoger is wordt de kans hierop groter. Bij kinderen is de kans op een relatief hoge dosering groter dan bij volwassenen. Toch blijft het zeldzaam.
Ook andere bijwerkingen als jeuk of hallucinaties kunnen je natuurlijk uit je slaap houden. Ook deze bijwerkingen zijn zeldzaam.

Eigenlijk denk ik dat de suggestie van cryofiel logischer is. Paracetamol wordt ook gemaakt als combinatie-preparaat met cafeïne. Op de doos wordt het vaak cofeïne genoemd (niet te verwarren met codeïne.) Dit cafeïne is hetzelfde als de cafeïne in koffie. In een tablet zit de zelden hoeveelheid cafeïne als in een kop koffie. Voor een kind is dat een grote hoeveelheid, zeker als dat kind anders nooit koffie drinkt (zoals waarschijnlijk het geval zal zijn.)
Naar mijn weten wordt de combinatie niet gebruikt voor kinderparacetamol.

Zoals anderen ook al zeggen kan je dochter natuurlijk ook uit haar slaap gehouden worden door de pijn waarvoor ze de paracetamol überhaupt genomen heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij ons in huis is er alleen paracetamol zonder toevoegingen. In je reactie noem je ook de dosis maar die houdt ik laag omdat ik van mening ben dat het lichaam zelf voor herstel moet zorgen. Maar voor het slapen is zo'n pilletje wel fijn.Alleen niet voor ons meissie want die kan er niet van slapen.